maanantai 9. tammikuuta 2012

Kaunas on kaunis talvellakin

Tai ainakin keskusta-alueen kävelykadun seutu ja vanha kaupunki, sekä yleisesti vanhat rakennukset kuten kirkot. Kuvia tuli napsittua vaikka kuinka paljon, mutta en viitsinyt tänne kaikkia turistikuvia sentään ympätä. Suosittelen kuitenkin matkustamaan Kaunasiin ja tutustumaan tähän kivaan kaupunkiin ihan itse. Itselleni tämä oli ensimmäinen matkani Liettuaan, Latviassakaan en ole käynyt mutta Virossa kyllä niin monta kertaa että en pysty edes laskemaan.

Ryanair lensi molempiin suuntiin huomattavasti arvioitua nopeammin, lentoaika oli vain reilun tunnin mennen tullen. Eli Kaunas on siis todella kätevä viikonloppukohde täältä Tampereelta. Saapumisajankohta on tietenkin myöhäinen, joten jokainen säästetty minuutti on plussaa. Siirtyminen kaupunkiin sujui kätevästi ennakkoon tilatulla taksilla, joka odotti jo matkatavarat saatuamme. Matka kentältä keskustaan maksaa n. 15 euroa/suunta. Otimme tosiaan yhden laukun ruumaan ennakoiden mahdollisia alennusmyyntejä :)

Hotellimme oli erittäin hyvällä sijainnilla tavallaan keskustan "pääkadun", Itä-Euroopan pisimmän kävelykadun Laisvės alėjan varrella. Sijainti oli tasapuolisen keskeinen sekä Akropoliksen suuntaan, että vanhaan kaupunkiin. Myös monet keskustan viihtyisistä pubeista sijaitsivat hotellin ympäristössä. Yllä näkymä pieneltä parvekkeeltamme kävelykadulle lauantaiaamuna.

Aamupalan jälkeen lähdettiin kohti shoppailun mekkaa. Tässä vaiheessa pitää jo mainita, että kauppakeskus on todella suuri vaikka ensivaikutelma pääovilla ehkä voisi antaa toisenlaisen kuvan. Kerroksia on monta ja liikkeitä joka lähtöön, ylimmässä kerroksessa jopa elokuvamaailma ja luistinrata (!) jonka viereisessä panimoravintolassa kävinkin ensin shoppailtuamme aikamme juomassa oluen. Tosin litra tuntui olevan hieman liikaa tuossa vaiheessa, ja nälkäkään meillä ei erityisemmin ollut kiitos tuhdin aamiaisen, joten napostelimme vain valkosipulileipätikkuja. Myös paikallinen Švyturys-olut jota saa melkein joka paikasta, on todella hyvää.

Tälläkään kertaa tutut ja varmat liikkeet kuten Bershka ja Pull and Bear eivät tuottaneet tarjonnallaan pettymystä ja erityisesti edellisestä olisin löytänyt useat mukavat housut. Liikeeseen jäi myös suureksi harmikseni liian pienen koon takia jäänyt infernaalisen upea Rambo III t-paita. Kuitenkin kävi niin että Liettuan koot päättyivät kaikki niin alas, että en sopivia housuja itselleni löytänyt. Miehet kun siellä ovat niin tikkulaihoja että näin isot koot tuskin tekisivät kauppaansa. Tallinnastakin löytää suurempia kokoja samoista liikkeistä.

Shoppaillessa menikin reilusti yli seitsemän tuntia, vaikka ei edes käyty juuri missään muualla kuin tutuissa ja hyväksi havaituissa lempiliikkeissä. Löysin kuitenkin alehintaiset pillifarkut Pull and Bearista n. 15 eurolla sekä pari t-paitaa. Reservedin valikoima tällä kaudella oli myös lievä pettymys, mutta löysin kyllä hienon harmaan Star Wars t-paidan sieltä. Asukuvia seuraa sitten kun vaatteet pääsevät käyttöön. Sen sijaan tyttöystävälleni shoppailukierros oli erittäin tuloksekas, niittiballerinat, talvitakki, keinonahkatakki, pari minihametta, farkkushortsit, paitoja ja aksessuureja. Kyllä siitäkin saa hyvän mielen että edes toinen löytää jotain mieluista :)

Shoppailun jälkeen lepuuteltiin hetki hotellilla ja suunnattiin sitten yöelämään. Vanhasta kaupungista löytyi hauska take-away cocktail baari, Groovy, josta sai haettua mukaan tiskiltä muovimukiin yhtä jos toistakin drinkkiä. Pakkohan tuota oli testata, joten otimme Cosmopolitanin (n. 2,5€) ja Long Island Ice Tean (n. 3€) ja hörpimme ne kirpeässä tammikuun yössä baarin ulkopuolella Raatihuoneen torin laidalla.

Suunnitelmissa ollut visiitti irkkupubi Shamrockiin kuitenkin jäi lyhyeksi, sillä jostain kumman syystä paikka menee kiinni puolilta öin lauantai-iltana. Samoin ennakkoon minulle suositeltu sushipaikka oli sulkenut ovensa, vaikka matkaoppaan mukaan piti olla auki kahteentoista saakka. Toisaalta nälkä ei päässyt oikein missään vaiheessa yllättämäänkään.

Sen sijaan lähdimme takaisin hotellin seudulle tarkoituksena käydä tutustumassa suositeltuun Antipop-baariin. Siellä piti olla baarit kahdessa kerroksessa, mutta pohjakerros ei ollut käytösssä. Paikka oli erittäin mielenkiintoinen, sinne oli hieman vaikea löytää (käynti porttikongista sisäpihalla sijaitsevaan rakennukseen) ja sisältä hyvin originelli rockhenkinen paikka. Kaikessa nuhjuisuudessaan varsin mielenkiintoinen kokemus, fiilis oli kuin vallatussa neuvostoaikaisessa talossa.

Sunnuntaina käytyämme aamiaisella ja luovutettuamme huoneen, lähdimme takaisin vanhaan kaupunkiin katselemaan nähtävyyksiä valoisalla. Sinne on helppo kulkea, koska Vilniaus gatvé, eli vanhan kaupungin pääkatu jatkuu periaatteessa suoraan Laisvės alėjan perään.

Matkalla poikkesimme kahvilla oikein viihtyisässä ranskalaistyyppisessä leipomokahvilassa jossa oli upea valikoima kaikenlaisia suolaisia ja makeita leivonnaisia. Vasta pari tuntia aiemmin nautitun aamiaisen vuoksi tosin ei taaskaan jaksanut syödä mitään. Taustalla soi miellyttävä rauhallinen vanha ranskalainen ja italialainen popmusiikki, Albatrosin 'Africa' toi tietenkin Dannyn mieleen, mutta alkuperäisversio sopi paikan päällä kuultuna hyvin tunnelmaan.

Vanhassa kaupungissa katselimme nähtävyyksiä ja eksyimme Kaunasin katedraaliin ilmeisesti jumalanpalveluksen aikaan. Kirkko oli todella upea paikka, erityisesti alttarin hieno takaseinä aina ylös asti kattoon jatkuvine patsaineen oli mykistävää katsottavaa. En ole uskonnollinen ihminen, enkä ihmettele että Suomessa käydään vähemmän kirkoissa kuin monessa muussa maassa koska suuri osa kirkoistamme on yksinkertaisesti ankeita ja rumia paikkoja. Sen sijaan ulkomailla on hienoja kirkkoja joissa tälläinen pakanakin kokee jonkinlaista henkistymistä.

Matkatavarat oltiin jätetty hotellille säilytykseen ja paluumatkalla kohti hotellia kävin matkamuistomyymälästä ostamassa pari jääkaappimagneettia. Etsittiin mukavaa ruokapaikkaa jollainen löytyikin hotellin lähistöltä. Charlie Pizza oli erittäin miellyttävä kokemus, sisustukseltaan hieman kuin moderni versio kotoisasta Café Europasta ja sieltä sai nimestään huolimatta kaikenlaista ruokaa. Itse tilasin pippuripihvin lämpimillä kauden kasviksilla ja riisillä, kyytipoikana toimi tarjoushintainen olut.

Ruokaa oli riittävästi ja vaikka yleensä en jaksa jälkiruokaa ravintolassa tilata, juustokakku kirsikkahillolla houkutti niin paljon että pakkohan sellainen oli syödä, ja taivaallista se olikin. Koko ateria, siis pääruoka, juoma ja jälkiruoka, kustansi alle 12 euroa ja kyseessä oli kuitenkin paikan kallein annos. Palvelu oli poikkeuksellisen hyvää aiemmin kokemaamme, kuitenkin tyypilliseen baltialaiseen tyyliin verrattuna joten jätimme runsaat tipit sekä lisäksi vielä tyhjensimme kaikki pikkuhilut pöytään.

Aterian jälkeen pistäydyimme vielä viihtyisässä Republic brittipubissa vastapäätä jonka jälkeen haimme laukut hotellilta ja otimme taksin kentälle. Kokonaisuudessan matka oli todella mukava kaikilta osin, mutta ensikertalaiselle suosittelen kyllä pidempää aikaa kuin viikonloppu. Itselle ainakin jäi polte palata vielä takaisin.