torstai 9. lokakuuta 2014

Erään asemakeskuksen nousu

Ennen elokuviin menoa tiistaina kävin piipahtamassa Galleria Nottbeckissä Finlaysonilla, jossa oli esillä Tampereen asemakeskuksen suunnittelukilpailun finaaliin päässeet kaikki neljä työtä. En olisi tätä varmastikaan huomannut ilman Turistina kotikaupungissani -blogin Eeva-Mariaa, kiitos vinkistä :)

Kyseessä on siis merkittävästi tulevina vuosikymmeninä Tampereen keskustaa muovaava ja elävöittävä suunnitelma kehittää nykyisen rautatieaseman seudusta vetovoimaisempi, ja siirtää kaupungin ydinkeskustaa enemmän itään päin. Ensimmäisenä alueelle ehtii valmistua aivan näillä näppäimillä uusi Solo Sokos Hotel Torni, eli pitkälti toistakymmentä vuotta alun perin suunnitteilla ollut tornihotelli.

Kilpailun voitti ReConnecting Tampere, joka oli kaikkein vähiten omaan mieleeni suunnittelutöistä. Jotenkin se on jo valmiiksi vanhanaikaista arkkitehtuuria, kuin suoraan 90-luvun Hervannasta. Ei ainakaan 2030-luvulle soveliasta, jolloin se taitaa olla kokonaan valmis. Olisin kaivannut jotakin järisyttävän erilaista, ja etenkin vaihtoehdoista tuo Manse olisi sopinut ja muuttanut alueen maisemaa kokonaisuutena eniten mieluisekseni. Myös Silmukka oli potentiaalinen vaihtoehto joiltakin osin, ja The Squaren osalta ratapiha ja sisätilat miellyttivät kaikista töistä eniten. Mikäli ReConnecting Tampere päätyy todella muuttumattomana lopulliseksi suunnitelmaksi, ei asialle mitään varmasti ole enää tehtävissä. Toivon kuitenkin, että vastustusta tällä kertaa nousee esiin.

Toinen hyvä pointti, jota rupesin asian tiimoilta miettimään, on tämän hetken suuri hinku Tampereen vanhan tavara-aseman siirron tai purkamisen suhteen. Vaikka sen säilyttämisestä on nyt tehty periaatepäätös, kaikki on vielä auki, ja mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma. Asema nimittäin todennäköisesti siirretään paikaltaan, jotta Ratapihankatu saadaan linjattua kulkemaan suoraan radan vieressä. Sama katu muuttuu kuitenkin asemakeskussuunnitelman myötä tarpeettomaksi, sillä sitä ei ole näissä suunnitelmissa otettu nykymuodossa huomioon. Jopa osa nykyisistä alueen 90- ja 2000-luvulla rakennetuista taloista joutuu moukarin alle.

Nyt siis ennen kaikkea kannattaisi tehdä pitkän tähtäimen suunnitelmia, antaa tavara-aseman olla omalla paikallaan ja mikäli autotielle todella tuossa paikassa on tarvetta, laittaa se kulkemaan nykyisen linjauksen mukaisesti esimerkiksi maan alla. Purkaminen ei missään nimessä saa tulla kyseeseen, ja siirtämisen kustannukset ovat naurettavat hyödyn lyhytkestoisuuden kannalta ajateltuna.

Kilpailutyöt ovat näytteillä Galleria Nottbeckissä arkisin kello 14–18 vielä 17.10 saakka.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi on hyväksyttävänä. Pidätän oikeuden julkaista ainoastaan asiallisia kommentteja.